مشخصات پژوهش

صفحه نخست /مطالعه درون شیشهای اثر اسید ...
عنوان مطالعه درون شیشهای اثر اسید سالیسیلیک بر برخی ویژگیهای رشدی و بیوشیمیایی سیبزمینی رقم آگریا ) Solanum tuberosum cv. Agria (تحت تنش شوری
عنوان مجله فیزیولوژی محیطی گیاهی
نوع پژوهش مقاله چاپ شده
کلیدواژه‌ها اسید سالیسیلیک، آنزیمهای آنتیاکسیدان، سیبزمینی، شوری، کشت بافت، ویژگیهای رشدی.
چکیده تنش شوری، یک تنش محیطی است که رشد و نمو گیاهان و تولید محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی را در بیشتر نقاط جهان متاثر میسازد. این پژوهش با هدف بررسی اثر سالیسیلیک اسید بر صفات رشدی و بیوشیمیایی سیب زمینی رقم آگریا تحت تنش شوری در شرایط درون شیشهای انجام شد. برای این منظور، آزمایشی در قالب طرحهای کاملاً تصادفی با 8 تکرار در گروه باغبانی دانشگاه تبریز به اجرا درآمد. عاملهای آزمایش، شامل شوری در دو سطح )صفر و 07 میلیمول بر لیتر کلرید سدیم(، اسید سالیسیلیک در چهار سطح 17 و 177 میلیمول بر لیتر( بود. نتایج نشان داد که استفاده از اسید سالیسیلیک توانسته است بهطور ، )صفر، 1 معنیداری اثرات شوری را کاهش دهد، با این وجود بالاترین طول گیاهچه در تیمار شوری در 17 میلیمول بر لیتر اسید سالیسیلیک مشاهده شد که حاکی از اثرات مثبت تیمار در کاهش اثرات منفی تنش شوری است، با اینحال غلظتهای بالاتر از 17 میلیمول بر لیتر نه تنها تاثیری در گیاهچهها نداشته، حتی باعث اثرات منفی شدیدی نیز گردید. همچنین فعالیت ترکیبات و آنزیمهای آنتیاکسیدان در تمام غلظتهای بررسی شده اسید سالیسیلیک و تنش شوری نسبت به گیاه شاهد افزایش قابل توجهی نشان داد. بررسی نتایج حاصل از آزمایش نشان داد که سیبزمینی رقم آگریا نسبتاً به شوری حساس بوده، به گونهای که کلیه صفات مورد بررسی در آزمایش تحت تأثیر اولین سطح شوری اعمال شده قرار گرفتند. همچنین کاربرد اسید سالیسیلیک با کمک به بهبود ویژگیهای رشدی و بیوشیمیایی موجب افزایش تحمل این رقم در برابر تنش شوری گردید.
پژوهشگران فزرانهفخیمی (نفر اول)، علیرضامطلبی آذر (نفر دوم)، فریبرززارع نهندی (نفر سوم)، نعمتسخندان بشیر (نفر چهارم)، غلامرضاگوهری (نفر پنجم)