مشخصات پژوهش

صفحه نخست /اثرات کاربرد صمغ عربی ...
عنوان اثرات کاربرد صمغ عربی )جایگزین پلیساکاریدهای برونسلولی باکتریهای خاک( بر کیفیت خاکهای شور و غیر شور اطراف دریاچه ارومیه
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها پلی ساکاریدهای برون سلولی، خاک های شور، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک، دریاچه ارومیه، صمغ عربی
چکیده خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه، واقع در شمال غرب ایران در حال باقی گذاشتن بخش های عظیمی از خاک های شور می باشد که پراکنده شدن ذرات نمکی در هوا در اثر باد یا عوامل دیگر می تواند تهدیدی بر سلامت ساکنین منطقه باشد؛ بنابراین حفاظت این مناطق متأثر از نمک، ضروری است. یکی از بهترین رویکردها برای جلوگیری از پراکنش ذرات نمکی استقرار پوشش گیاهی و تثبیت سطح خاک می باشد. لذا استفاده از یک اصلاح کننده خاک ممکن است به عنوان راهکاری مؤثر در این زمینه موردتوجه قرار گیرد. هدف از انجام این تحقیق: 1-کاربرد صمغ عربی به عنوان جایگزین پلی ساکاریدهای برون سلولی باکتری های خاک و 2- بهبود خصوصیات هیدرولیکی و ساختاری خاک های شور با استفاده از کاربرد صمغ عربی به عنوان یک اصلاح کننده خاک می باشد. برای انجام این تحقیق شش نمونه خاک با شوری های کم، متوسط و زیاد از اراضی اطراف دریاچه در نزدیک روستای قره چپق واقع در حاشیه جنوب شرقی دریاچه ارومیه در شهرستان بناب تهیه شد. سپس یک آزمایش گلدانی به منظور بررسی اثر صمغ عربی بر روی کیفیت و خصوصیات خاک های شور و غیر شور، اطراف دریاچه ارومیه انجام گردید. برای این منظور یک آزمایش اسپلیت پلات با طرح پایه کاملاً تصادفی با تعداد سه تکرار انجام شد. سپس تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون LSD صورت گرفت. نتایج نشان داد که کاربرد صمغ عربی بسیاری از خصوصیات موردبررسی در این مطالعه را تحت تأثیر قرارداد و سبب افزایش پایداری خاکدانه، استحکام و مقاومت در برابر فرسایش، رطوبت جرمی، نفوذپذیری و افزایش نگهداشت رطوبت خاک شد و همچنین خصوصیاتی از قبیل جمعیت میکروبی و میزان تنفس خاک را بهبود بخشید. به طورکلی استفاده از صمغ عربی به بهبود کیفیت و حاصلخیزی خاک کمک کرده و درنتیجه می توان برای افزایش کیفیت خصوصیات ساختمانی خاک، در سطوح اولیه خاک در خاک های شور و غیر شور مناطق خشک و نیمه خشک، از مواد بیوپلیمری استفاده کرد.
پژوهشگران زهراحبیبی (دانشجو)، مهدیرحمتی (استاد راهنما)، بلیرمکنزی (استاد راهنما)، اسماعیلکریمی (استاد مشاور)، علی اصغرعلیلو (استاد مشاور)