مشخصات پژوهش

صفحه نخست /برآورد میزان فرسایش و رسوب بر ...
عنوان برآورد میزان فرسایش و رسوب بر مبنای پردازش شی گرای تصاویر ماهواره ای و مدل MPSIAC ( مطالعه موردی: حوضه آبخیز لیقوان)
نوع پژوهش مقاله ارائه شده
کلیدواژه‌ها پردازش شی گرا، فرسایش و رسوب، مدل MPSIAC، حوضه آبخیز لیقوان
چکیده فرسایش خاک یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی در جهان و ایران می باشد. لازمه مبارزه با فرسایش خاک و کاهش اثرات تخریبی آن وجود داده های کمی است تا بتوان به کمک آن مناطق بحرانی و نیازمند محافظت را شناسایی کرد. با توجه به زمان بر بودن و هزینه بالای روش های سنتی، انجام تحقیقات اصولی با استفاده از فناوری های جدید سنجش از دور و تصاویر ماهواره ای ضروری می نماید. بنابر این در این تحقیق به منظور براورد فرسایش و رسوب حوضه آبخیز لیقوان از مدل تجربی MPSIAC، روش های نوین سنجش از دور و پردازش شی گرای تصویر ماهواره ای استفاده شده است. برای این منظرو وضعیت اطلاعات پایه ای با استفاده از نقشه های موجود، تصاویر ماهواره ای سنتینل -2، داده های هواشناسی، هیدرومتری و عملیات صحرایی تهیه شه و وارد سیستم گردید. پس از تشکیل بانک اطلاعاتی و وزن دهی به لایه ها بر اساس مدل MPSIAC، نقشه چهنه بندی رسوب دهی حوضه با توجه به واحدهای هیدرولوژیک استخراج گردید. مقایسه مقادیر رسوب برآوردی و پهنه بندی رسوب دهی حوضه نشن می دهد که حوضه از نظر مقادیر فرسایشی در کلاس کم تا زیاد قرار دارد. طبق نتایج بدست آمده، حدود 282 تن خاک در طول یک سال از واحد سطح حوضه فرسایش یافته و رسوب تولید می شود.
پژوهشگران پناهمحمدی (نفر اول)، عباساحمدی (نفر دوم)، بختیارفیضی زاده (نفر سوم)، علی اصغرجعفرزاده (نفر چهارم)، مهدیرحمتی (نفر پنجم)