مشخصات پژوهش

صفحه نخست /کارآیی لالیه های دوگانه ...
عنوان کارآیی لالیه های دوگانه هیدروکسیدی با ساختار نانو در استخراج و شناسایی ترکیبهای فرّار گیاه افسنطین ).L absinthium Artemisia )با استفاده از روش میکرواستخراج فاز جامد در فضای فوقانی و کروماتوگرافی گازی- طیفسنجی جرمی
عنوان مجله تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران
نوع پژوهش مقاله چاپ شده
کلیدواژه‌ها میکرواستخراج فاز جامد در فضای فوقانی، روغنهای فرّار، الیههای دوگانه هیدروکسید، نانوساختار اکسید آلومینیوم، کروماتوگرافی گازی-طیفسنجی جرمی.
چکیده جنس آرتمیزیا شامل تعداد زیادی گونه بوده که برخی از آنها با کاربرد متنوع بهصورت تجاری کشت میشوند. تجمع زیاد روغنهای فرّار و سایر ترپنوئیدها در اعضای معینی از خانواده آستراسه مانند افسنطین ).L absithium Artemisia )سبب شده که از آنها بهعنوان طعمدهنده غذا استفاده گردد. ترپنوئیدها و ترکیبهای فنولیکی همچنین مسئول ارزش دارویی و پزشکی بسیاری از اعضای این خانواده هستند. میکرواستخراج فاز جامد )SPME )یک روش سریع، آسان، کارآمد، بینیاز از حالل زیاد و با امکان اتوماسیون راحت است. در این پژوهش، میکرواستخراج فاز جامد در فضای فوقانی )SPME-HS )با استفاده از فایبر پوشش داده شده با الیههای دوگانه هیدروکسیدی با ساختار نانو در ترکیب با کروماتوگرافی گازی-اسپکتروفتومتری جرمی برای جمعآوری و ردیابی ترکیبهای فرّار گیاه افسنطین استفاده شد. پارامترهای آزمایشی شامل درجه حرارت و زمان واجذبی، درجه حرارت و زمان استخراج، مقدار نمونه و تأثیر مقدار آب مورد آزمون قرار گرفته و بهینهسازی شدند. روش پیشنهادی در مقایسه با روشهای مرسوم آنالیز ساده بوده و هزینه تجهیزات آن اندک است. همچنین در این روش، زمان آنالیز کوتاهتر است و میتواند برای آنالیز ترکیبهای فرّار گیاهان دارویی بکار رود.
پژوهشگران مرضیهپیریائی (نفر دوم)، مرضیهباباشپور (نفر اول)، ایرجفرهنگ (نفر سوم)