مشخصات پژوهش

صفحه نخست /کنترل بهینه سازه های بلند با ...
عنوان کنترل بهینه سازه های بلند با میراگر سیال مغناطیسی تحت رکوردهای زلزله حوزه دور و نزدیک با استفاده از الگوریتم ازدحام ذرات
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها الگوریتم فراکاوشی، پل کابلی، سکوی شابلونی، کنترل فازی، کنترل نیمه فعال، میراگر جرمی هماهنگ شده، میراگر سیال مغناطیسی.
چکیده میرا نمودن ارتعاشات سازه های مهندسی و کاهش پاسخ آن همواره جزء موضوعات اصلی در مهندسی سازه بوده است. برای این منظور می توان از ایده های مختلفی بهره برد که کنترل سازه از پرکاربردترین آن ها می باشد. در این پایان نامه به بررسی هر سه روش کنترلی غیرفعال، فعال و نیمه فعال پرداخته شده است. همچنین به منظور بررسی جامع سیستم های کنترلی از سازه های مختلفی چون ساختمان، پل و سکوی نفتی استفاده شده است. در ادامه الگوریتم های کنترلی متنوعی هم در کنترل فعال (الگوریتم فازی، الگوریتم کنترل بهینه خطی کلاسیک) و هم در کنترل نیمه فعال (الگوریتم فازی، الگوریتم قطع و وصل بهینه ولتاژ) مورد مطالعه قرار گرفته است و برای بهینه یابی های موجود در مسائل نیز از الگوریتم های ازدحام ذرات و جستجوی هارمونی استفاده شده است. سازه های مذکور تحت تعدادی مناسبی رکورد با ویژگی های مختلف (اثر پرتابی و جهت پذیری رو به جلو) قرار گرفته و مقایسه ای آماری بین پاسخ ها انجام شده است. در مطالعات صورت گرفته سعی شده است تا حد ممکن مدلی واقعی از سازه ها مورد بررسی قرار گیرد و برخی مشکلات کنترلی اعم از اشباع عملگر و مسائلی چون اندرکنش، دینامیک عملگر و غیره در نظر گرفته شده است. پاسخ های مختلفی از سازه اعم از جابجایی، سرعت، شتاب و برش پایه مورد ارزیابی قرار گرفته و علاوه بر بررسی حداکثر مقادیر این پاسخ ها، به روند تغییر پاسخ ها در طول زمان نیز توجه شده است. در کنترل فعال نیز روشی برای عملکرد مناسب پاسخ های سازه تحت ارتعاشات تصادفی ارائه شده است که نتایج گویای عملکرد قابل قبول روش ارائه شده در کاهش پاسخ های سازه می باشد.
پژوهشگران مازیارفهیمی فرزام (استاد راهنما)، بابکعلی نژاد (استاد راهنما)، گابریلبکداش (استاد مشاور)، امینرفیعی (داور)