مشخصات پژوهش

صفحه نخست /مشخصات نویسندگان مقاله بررسی ...
عنوان مشخصات نویسندگان مقاله بررسی آزمایشگاهی مشخصات پرش هیدرولیکی در کانال مستطیلی بر روی بستر زبر با المانهای خفاشی شکل
نوع پژوهش مقاله ارائه شده
کلیدواژه‌ها پرش هیدرولیکی، بستر زبر خفاشی، حوضچه آرامش، راندمان پرش
چکیده طراحی سازه های مستهلک کننده انرژی از جمله حوضچه های آرامش مستلزم شناخت مشخصات پرش هیدرولیکی میباشد. از آنجایی که تشکیل پرش با تمام طول خود در حوضچه مقرون به صرفه نمی باشد همواره سعی بر این است با ایجاد تمهیداتی، طول و عمق ثانویه پرش کاهش یابد، که این امر موجب کاهش ابعاد حوضچه آرامش شده و سبب تثبیت پرش در حوضچه میشود. زبری بستر نیز از جمله تمهیداتی است که باعث بهبود مشخصات پرش می شود. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر بستر زبر خفاشی شکل بر مشخصات پرش هیدرولیکی در فلومی به عرض 0/30، طول 5 و ارتفاع 0/40 متر و در محدوده ی اعداد فرود 4/5 الی 11/4 انجام شد. نتایج نشان داد که بستر زبر میتواند باعث افزایش 12/43 برابری تنش برشی نسبت به بستر صاف شود. همچنین عمق ثانویه و طول پرش هیدرولیکی بر روی بستر زبر در مقایسه با بستر صاف به ترتیب 24/2 و 36/18 درصد کاهش و راندمان پرش نیز 9 درصد افزایش یافت.
پژوهشگران رضامیرزایی (نفر اول)، رسولدانشفراز (نفر دوم)، علیبازیار (نفر سوم)، مهدیماجدی اصل (نفر چهارم)، پرستوپارسامهر (نفر پنجم)