مشخصات پژوهش

صفحه نخست /ارزیابی عملکرد ساختمان های ...
عنوان ارزیابی عملکرد ساختمان های بلند مرتبه با سیستم های میراگر سیال تحت بارهای دینامیکی
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها سیستم های کنترل، میراگر مایع تنظیم شده، نرم افزار انسیس، زلزله حوزه دور و نزدیک، تونل باد، سازه مرتفع، تحلیل پارامتری.
چکیده امروزه کاهش ارتعاشات سازه ها یکی از اهداف اصلی مهندسی عمران در برابر بارهای جانبی دینامیکی اعم از زلزله، باد، امواج سواحل و ... می باشد. به منظور محافظت سازه در برابر بارهای دینامیکی و کاهش خسارت های جانی و مالی ناشی از اعمال اینگونه بارها مفهومی با عنوان کنترل سازه در مهندسی عمران مطرح شده است. یکی از روش های کارآمد کنترل ارتعاش سازه استفاده از میراگر سیال هماهنگ شده می باشد که از اوایل دهه 1980 میلادی به مرحله اجرا رسیده است. اتلاف انرژی در میراگر سیال از طریق عملکرد سیال، شکست موج، هندسه مخزن، زبری سطح مخزن، ناخالصی سطح آب و ... صورت می گیرد. مواردی از جمله صرفه اقتصادی در نصب و نگهداری، کاربرد چند جانبه سیال بکار رفته، عدم وجود تاخیر زمانی و آسایش ساکنین در برابر ارتعاشات باد دلایلی می باشند که این میراگرها را به ابزاری مناسب برای کنترل سازه ها مخصوصا سازه های بلند تبدیل کرده است. در این مطالعه اثر و رفتار میراگرهای سیال تنظیم شده در کاهش و بهبود پاسخ سازه های چند درجه آزادی در برابر تحریکات خارجی شامل زلزله (حوزه دور و نزدیک) و باد مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا به منظور صحت سنجی مدلسازی سازه و میراگر در نرم افزار مورد نظر از نتایج بدست آمده مطالعات شاخص مورد استفاده قرار گرفته و بعد از صحت سنجی مدلسازی به بررسی اثر میراگر و چگونگی بهبود در عملکرد آن در برابر تحریکات خارجی پرداخته شده است. سازه، میراگر متصل شده در بام سازه و همچنین اندرکنش بین آن ها با استفاده از روش اجزا محدود مورد تحلیل قرار گرفت. مدل های عددی در محیط نرم افزاری ANSYS طراحی شده است و تحلیل های مورد نظر به صورت سه بعدی می باشند. با توجه به نتایج بدست آمده از جابجایی، شتاب و سرعت سازه در برابر بارهای دینامیکی می توان به این موضوع رسید که TLD یک ابزار پرکاربرد و مقرون به صرفه در کاهش پاسخ های سازه می باشد.
پژوهشگران مازیارفهیمی فرزام (استاد راهنما)، بابکعلی نژاد (استاد راهنما)، رسولمعروفی آذر (استاد مشاور)، هاجرکاظمی سرملی (دانشجو)