مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی میزان مقاومت به خوردگی ...
عنوان بررسی میزان مقاومت به خوردگی پوشش نانوکامپوزیت Ni-Co/Gr تهیه شده به روش رسوب دهی الکتریکی تحت جریان پالسی معکوس روی زیرلایه فولاد کربنی
عنوان مجله مواد و فناوری های پیشرفته
نوع پژوهش مقاله چاپ شده
کلیدواژه‌ها پوشش دهی نانوکامپوزیت آبکاری الکتریکی گرافن
چکیده در این پژوهش، پوشش نانوکامپوزیت Ni-Co/Gr روی زیرلایه فولاد کم کربن به روش آبکاری الکتریکی تحت جریان پالسی معکوس با استفاده از محلول آبکاری وات و در حضور ساخارین همراه با 05/0 گرم بر لیتر گرافن اعمال شد. به منظور توزیع بهتر گرافن، محلول آبکاری، در حین پوشش دهی، تحت اولتراسونیک قرار گرفت. ریزساختار پوشش توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی، میکروسکوپ نیروی اتمی و پراش پرتو ایکس و مقاومت به خوردگی آن به وسیله آزمون های پلاریزاسیون و امپدانس الکتروشیمیایی بررسی شد. نتایج نشان دادند پوشش تشکیل شده از آلیاژ نیکل ـ کبالت دارای سطحی صاف و هموار و حاوی حدود 26 درصد وزنی کبالت است که ذرات تقویت کننده گرافن در زمینه پوشش جایگذاری شده اند. متوسط اندازه دانه های پوشش کامپوزیت نیکل ـ کبالت/گرافن، حدود 7 نانومتر بود که تشکیل پوشش با ساختار بسیار ریزدانه را نشان می داد. سختی نمونه، با ایجاد پوشش نانوکامپوزیت، از HV220 (سختی فولاد) به HV496 افزایش یافت. نتایج آزمون های خوردگی نشان داد که مقاومت به خوردگیِ نمونه پوشش داده شده، از فولاد بدون پوشش بسیار بیشتر است و در اثر اعمال این پوشش، نرخ خوردگی از mm/year 611/0 به mm/year 0029/0 کاهش یافته است.
پژوهشگران محمد رضااکبرپور آرباطان (نفر اول)، فریدغریبی اصل (نفر دوم)، هادیراشدی (نفر سوم)، فاطمه ساداتترک نیک (نفر چهارم)