مشخصات پژوهش

صفحه نخست /کنترل ارتعاشات سکوی شابلونی ...
عنوان کنترل ارتعاشات سکوی شابلونی فراساحلی تحت اثر بارهای دینامیکی امواج دریا با استفاده از میراگر جرمی نیمه فعال خود توان
عنوان مجله مهندسی عمران امیرکبیر
نوع پژوهش مقاله چاپ شده
کلیدواژه‌ها سکوی نفتی، میراگر جرمی نیمه فعال خود توان، میراگر سیال مغناطیسی، بار موج، ژنراتور DC
چکیده سکوهای نفتی فراساحلی نقش مهمی در صنعت استخراج نفت و انرژی دارند، به همین دلیل کنترل ارتعاشات این سازه ها و افزایش طول عمر مفید آن ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این مطالعه پاسخ دینامیکی سکوی نفتی فراساحلی تحت اثر بار موج با دوره بازگشت 100 ساله بررسی شده است. برای کاهش پاسخ دینامیکی عرشه سکوی نفتی، میراگر جرمی تنظیم شونده نیمه فعال خود توان (SP-SATMD ) استفاده گردیده و نسبت جرمی آن بصورت پیش فرض 3 درصد در نظر گرفته شده است. انرژی میراگر سیال مغناطیسی (MR ) موجود در میراگر جرمی تنظیم شونده نیمه فعال از ارتعاش میراگر جرمی و از طریق یک سیستم استحصال انرژی تامین می شود. این سیستم شامل ژنراتور جریان مستقیم DC ، رک و پینیون است. رک و پینیون حرکت خطی میراگر جرمی را به حرکت زاویه ای تبدیل کرده و آن را برای تولید انرژی الکتریکی به ژنراتور DC اعمال می کنند. همچنین خود سیستم استحصال انرژی می تواند بعنوان یک میراگر الکترومغناطیس (EM ) و الگوریتم کنترلی تناسبی در تعیین میرایی سیال مغناطیسی عمل کند. نتایج بیانگر این است که حداکثر جابجایی و شتاب عرشه سکوی نفتی در حالت کنترل نیمه فعال خود توان به ترتیب 15 و 24/16 درصد نسبت به حالت کنترل نشده کاهش یافته است.
پژوهشگران مازیارفهیمی فرزام (نفر اول)، بابکعلی نژاد (نفر دوم)، رسولمعروفی آذر (نفر سوم)، معتصمموسویان صفاخانه (نفر چهارم)