پژوهش حاضر سعی در بررسی تعامل رابطه معلم-دانشجو با l2 grit را دارد. برای انجام این کار، 189 دانش آموز دختر و پسر در یک پرسشنامه آنلاین از کشورهای مختلف ایران شرکت کردند. در این مطالعه، هدف اولیه بررسی روابط بین معلم و دانش آموز، ارتباط و تعامل دانش آموز در زمینه آموزش زبان بود. در این پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد که چارچوب روش شناختی برای کشف این روابط پیچیده است. و همچنین نقش میانجی مشارکت فعالانه را بین رابطه معلم و دانش آموز ارزیابی کرد. از طریق تجزیه و تحلیل جامع از ضرایب مسیر، آماره های t و شاخص های برازش، این مطالعه با هدف ارائه بینشی در مورد اهمیت و مکانیسم های زیربنایی این روابط انجام شد. نتایج این تحقیقات چندین یافته کلیدی را نشان داد. ابتدا ماتریس همبستگی نشان داد ارتباط مثبت معنی دار در بین L2، تعامل معلم و دانش آموز، و سایر عوامل مرتبط، نشان دهنده به هم پیوستگی اینها است. متغیرها علاوه بر این، تحلیل مدل معادلات ساختاری (SEM) نشان داد که هم رابطه معلم و دانش آموز و هم تعامل دانش آموز به طور قابل توجهی L2 را پیش بینی کردند. علاوه بر این، مطالعه میانجیگری نقش مشارکت را تأیید کرد و نشان می دهد که رابطه معلم و دانش آموز به طور غیر مستقیم بر L2 تأثیر می گذارد.