هدف اصلی این پژوهش مقایسه ی دو اپلیکیشن آموزش زبان موبایلی ایرانی به نام های سایرا و زبانیاد است که با تاکید خاصی بر دانش واژگان دریافتی و تولیدی و همچنین بحثی درباره ی مزایا، معایب و مشکلات برنامه ها از دیدگاه شرکت کنندگان انجام شده است. بدین منظور، نمونه ای متشکل از 42شرکت کننده زن و مرد ایرانی از آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی با استفاده از New Vocabulary Levels Testو پیش آزمون انتخاب شدند. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه سایرا و گروه دیگر زبانیاد که از اپلیکیشن ها برای یادگیری واژگان استفاده کردند و گروه سوم گروه کنترل که واژگان مشترک این دو اپلیکیشن را از طریق جزوه طراحی شده محقق براساس روش های سنتی مطالعه کردند. پس از 20جلسه آموزش، یک پس آزمون فوری در قالب سوالات چهارگزینه ای برای ارزیابی دانش واژگان شرکت کنندگان انجام شد. به علاوه، یک آزمون ثانویه با تاخیر در قالب Cloze-testبرای ارزیابی دانش واژگان تولیدی شرکت کنندگان اجرا شد. برای تحلیل داده های پس آزمون از ) one-way analysis of variance (ANOVAاستفاده شد. نتایج نشادن دا که تفاوت معناداری در آزمون ثانویه واژگان دریافتی وجود دارد. با این حال، تفاوت معناداری در آزمون ثانویه واژگان تولیدی وجود نداشت و نمرات میانگین همه گروه ها یکسان با اندکی تفاوت جزئی بود. برای داده های کیفی، 20 شرکت کننده ( 10کاربر زبانیاد و کاربر 10سایرا) در مورد اولین تجربه ی استفاده از اپلیکیشن ها مصاحبه شدند. داده ها با استفاده از MAXQDAتجزیه و تحلیل شد. در مجموع، نتایج نشان می دهد که اگرچه مزایای سایرا در مقایسه با معایب آن بیشتر است، مزایای زبانیاد در قیاس با معایب آن کمتر بوده است. به علاوه، کاربران سایرا به دلیل مشکلات فنی اینترنت با مشکلات بیشتری مواجه شدند. یافته های این تحقیق برای معلمان، فراگیران، طراحان محصولات آموزشی و توسعه دهندگان اپلیکیشن مفید خواهد بود.