مشخصات پژوهش

صفحه نخست /تاثیر تیمار سیانوباکتر گونه ی ...
عنوان تاثیر تیمار سیانوباکتر گونه ی Anabaena sp. روی برخی صفات کیفی و عملکرد گیاه توت فرنگی ارقام گاویتا و کاماروسا (Fragaria˟ anassa Duch cv. Gaviota and Camarosa)
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها توت فرنگی، رقم، سیانوباکتری ، محرک رشدی ، مولکول بیولوژیکی
چکیده توت فرنگی(Fragaria˟ anassa Duch) یکی از محصولات مهم و با ارزش است که در سراسر جهان به شکل گسترده ای مصرف می شود. در بین محرک های رشدی، سیانوباکتر ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند که برای بهبود رشد، عملکرد و سلامت بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار گرفت. مولکول های بیولوژیکی که از سیانوباکترها آزاد می شوند، می توانند منجر به القاء و بهبود رشد گیاهان می شوند. به منظور بررسی تاثیر محلول-پاشی عصاره ی سیانوباکتری Anabaena sp روی برخی صفات مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی دو رقم تجاری گاویتا و کاماروسا، آزمایشی به صورت فاکتوریل بر پایه کاملا تصادفی با سه تکرار انجام شد. فاکتور اول شامل سطوح مختلف عصاره سیانوباکتری Anabaena sp (صفر، 10، 20 و 40 میلی لیتر بر لیتر) و فاکتور دوم رقم(گاویتا و کاماروسا) بود. نتایج نشان داد که صفات رویشی بوته ی توت فرنگی از جمله وزن کل بوته، وزن تر و خشک ریشه، وزن تر و خشک اندام هوایی، طول دمبرگ، طول ریشه، سطح برگ در هر دو رقم گاویتا و کاماروسا بیشترین و بهترین عملکرد را در سطح محلول پاشی عصاره ی سیانوباکتر (10 میلی لیتر) نشان دادند. همچنین این سطح از محلول پاشی (10 میلی لیتر بر لیتر) در هر دو رقم باعث افزایش صفات بیوشیمیایی برگ همانند کربوهیدرات نسبت به شرایط بدون اعمال تیمار (شاهد) شد. برخی از صفات عملکردی میوه مانند وزن میوه، حجم میوه، طول میوه و مواد جامد محلول کل مربوط به سطح محلول پاشی (20 میلی لیتر بر لیتر) بود. بیشترین میزان سفتی میوه در هر دو رقم گاویتا و کاماروسا در سطح محلول پاشی (40 میلی لیتر بر لیتر) حاصل شد که تفاوت معنی داری با سایر سطح های محلول پاشی نداشت. در این آزمایش نتایج نشان داد تیمار عصاره سیانوباکتر (10 میلی لیتر بر لیتر) و (20 میلی لیتر بر لیتر) در ارقام تجاری توت فرنگی گاویتا و کاماروسا می-تواند راهکار مناسبی برای افزایش کیفیت و عملکرد محصولات باشد.
پژوهشگران فائزهحیاتی (دانشجو)، اصغرابراهیم زاده (استاد راهنما)، غلامرضاگوهری (استاد راهنما)، سید مرتضیزاهدی (استاد مشاور)، ماریا ترسالائو آرناس (استاد مشاور)